EN | FI

3D-tutoriaali

Second Picture on omistettu alkuperäisille tutoriaaleille 3D-grafiikasta, Photoshopista, valokuvauksesta ja WWW-suunnittelusta.

Ketjun 3D-mallintaminen 3DS MAXissa

Renderöity kuva kromiketjusta, jossa on käytetty bump mappia

Kuva 1. Tässä tutoriaalissa luodaan 3D-ketju 3DS MAXissa. Lopputuloksena on kuvan mukainen ketju.

21.06.2007 Kategoria: 3D (Mallinnus)
Tässä tutoriaalissa luodaan kuvan 1 mukainen yksinkertainen 3D-ketju käyttämällä kartio-objekteja (Cone) 3D Studio MAXissa. (Create > Standard Primitives > Cone)

Laita Grid pois päältä

Tässä tutoriaalissa ei tarvita Gridiä. Mielestäni on parasta laittaa se pois päältä aina kun sitä ei tarvitse. Grid laitetaan pois päältä seuraavasti: aktivoi Top-näkymä klikkaamalla siinä hiiren oikeaa nappia. Paina g näppäimistöstä. Toista toimenpide kaikille neljälle näkymälle.

Kartion luonti

Luo Top-näkymässä kartio (Cone), jonka parametrit ovat:

Kartion kopiointi ja muokkaus

Kaksi wireframe kartiota 3D Studio MAXissa.

Kuva 2. Sijoita toinen kartio tarkasti toisen kartion päälle kuvan mukaisesti. Align-työkalulla saat kartion tarkasti oikeaan paikkaan.

Ota kartiosta kopio Front-näkymässä. Aseta kopiolle seuraavat parametrit:

Käytä Align-työkalua ja sijoita kopio tarkasti toisen kartion päälle kuvan 2 mukaisesti.

Kartion taivutus Bend modifiereilla

Bend modifierilla taivutettu kartio 3DS MAXissa

Kuva 3. Lisää ylemään kartioon Bend modifier ja taivuta sitä 180 astetta kuvan mukaisesti.

Liitä Ylempään kartioon Bend modifier kuvan 3 mukaisesti:

Edit Mesh: Päätyjen poistaminen

Piilota kaareva kartio. Valitse suora kartio ja lisää siihen Edit Mesh modifier. Aktivoi Polygon-sub-object tila. Valitse kartion molemmat päädyt ja poista ne painammalla delete-näppäintä näppäimistöstä.

Piilota nyt vuorostaan suora kartio ja tuo kaareva kartio takaisin näkyviin. Lisää kaarevaan kartioon Edit Mesh modifier ja poista molemmat päädyt myöskin siitä.

Kopioi kartioita

Ketjun osa mesh-objektina 3D Studio MAXissa

Kuva 4. Valmis ketjun osa on Editable Mesh objekti.

Ota molemmista kartioista kopiot ja sijoita ne tarkasti kuvan 4 mukaisesti. Käytä 3DS MAXissa Mirror-toimintoa kaarevan kartion kopioimiseen.

Edit Mesh: Yhdistä kartiot

Yhdistä kaikki neljä kappaletta yhdeksi käyttämällä Edit Mesh modifierin Attach-toimintoa.

Poista päällekkäiset vertex-pisteet

Nyt objektissa on päällekkäisiä vertex-pisteitä. Käytä Edit Mesh -modifierin Weld-toimintoa poistaaksesi turhat vertex-pisteet:

Keskitä mesh-objektin akselit

Keskitä mesh-objektin akselit seuraavasti:

Kopioita ketjun osasta

Nyt yksi osa ketjua on valmis. Ota siitä kolme kopiota. Luo Plane-objekti pohjaksi mallille. Sijoita kappaleet mahdollisimman realistisesti levyn päälle esimerkiksi kuvan 5 mukaisesti. Voit halutessasi tehdä myös pidemmän ketjun.

Materiaali: kromi

Luo uusi materiaali ja kiinnitä se ketjun osiin:

Luo valaistus 3D Studio MAXissa

Tee valaisin (target directional) ja laita varjot päälle. Laita valo osoittamaan suoraan alas päin. Sijoita kamera ja muuta perspective-näkymä kameranäkymäksi.

Laita SuperSampling päälle

Supersamplingia käyttävä renderöinti valmiista kromiketjusta 3DS MAXissa

Kuva 5. Supersamplattu renderöinti valmiista ketjusta.

Laita SuperSampling päälle ja renderöi kuva. SuperSampling laitetaan materiaalin asetuksista kohdasta SuperSampling. Aseta seuraavat parametrit:

SuperSampling on yksi 3DS MAXin reunanpehmennys-tekniikka (antialiasing). SuperSampling parantaa tässä tapauksessa huomattavasti heijastusten ja bump map -efektin laatua. Renderöi kuva. Materiaalin tulisi näyttää suunnilleen samalta kuin kuvassa 5.

Lisää materiaaliin bump map

Renderöity kuva kromiketjusta, jossa on käytetty bump mappia

Kuva 6. Dent Bump mappina tuo renderöintiin lisää realistisuutta.

Tuo kuvaan lisää realismia lisäämällä pieniä epätasaisuuksia ketjun pintaan. Lisää Ketjun materiaalin Maps-osiossa Bump-kohtaan määräksi (Amount) 20 ja Map-kohtaan Dent. Aseta Dent mapille seuraavat parametrit:

Voit myös kokeilla muita arvoja. Näillä arvoilla ketjun materiaalin tulisi näyttää suunnilleen samalta kuin kuvassa 6.