EN | FI

3D-tutoriaali

Second Picture on omistettu alkuperäisille tutoriaaleille 3D-grafiikasta, Photoshopista, valokuvauksesta ja WWW-suunnittelusta.

Edit Poly - yksityiskohtia

06.06.2008 Kategoria: 3D (Mallinnus)

12. Lisää yksityiskohtia Chamfer-toiminnolla

Kuusi valittua edgeä 3DS MAXissa

Kuva 1. Kuusi edgeä valittuna.

Chamfer-toiminnon käyttäminen 3D Studio MAXissa

Kuva 2. Edit Polyn Chamfer-toiminto luo uusia edgejä.

Lusikan reuna on liian pyöreä. Lisätään hieman tarkkuutta siihen Chamfer-toiminnon avulla. Chamfer-toimintoa voidaan käyttää edgen viistämiseen siten, että se jakautuu kahdeksi edgeksi:

13. Break-toiminto vertexeihin

Break-toiminto vertexeihin

Kuva 3. Edit Polyn Break-toiminto luo uusia vertex-pisteitä.

Lusikka kaipaa edelleen lisää yksityiskohtia:

14. Siirrä vertex-pisteitä

Vertexien erottelu

Kuva 4. Vertexejä erotellaan ja liikutellaan Edit Poly -muokkaajalla.

Kahdesta vertex-pisteestä on tullut kahdeksan vertex-pistettä. Sijoita vertexit kuvan 4 mukaisesti.

15. Yhdistä Target Weld -toiminnolla

Vertexien yhdistäminen 3D Studio MAXissa

Kuva 5. Vertex-pisteet yhdistetään Edit Polyn Target Weld -toiminnolla.

Yhdistä toisiaan lähellä olevat vertex-pisteet käyttämällä Target Weld -toimintoa kuvan 5 mukaisesti.

16. Cut-toiminto polygoneihin

Polygonien leikkaaminen 3DS MAXissa

Kuva 6. Polygonien leikkaaminen Edit Poly -muokkaajalla.

Aktivoi edge-valintatila Edit Polyssa ja käytä Cut-toimintoa kahdesti jakaaksesi polygonin kolmeen osaan kuvan 6 mukaisesti. Tässä tilanteessa Cut-toiminto toimii seuraavasti:

(Cut-toimintoa voitaisiin käyttää myös halkaisemaan polygoni vertexin ja edgen väliltä.)

17. Siirrä vertex-pisteitä

Vertex-pisteiden sijoittelu

Kuva 7. Vertexien siirtely Edit Poly -muokkaajalla.

Muotoile lusikkaa aktivoimalla vertex-valintatila Edit Polyssa ja siirtämällä vertex-pisteitä kuvan 7 mukaisesti.

18. Luo uusia polygoneja

Uusien polygonien luonti

kuva 8. Uusia polygoneja Edit Polyn Create-toiminnolla.

Seuraavaksi täytetään lusikassa oleva reikä. Aktivoi polygon-valintatila Edit Polyssa ja luo kolme uutta nelisivuista polygonia kuvan 8 mukaisesti. Uusi polygoni luodaan näin:

19. Muotoile lusikkaa

Lusikan muotoilu

Kuva 9. Lusikan alaosan muotoilua.

20. Tarkkuutta Slice Plane -toiminnolla

Slice Plane

Kuva 10. Tarkkuuden lisääminen Edit Polyn Slice-toiminnolla.

Seuraavaksi lisäämme tarkkuutta lusikan kahvaan. Käytämme Slice-toimintoa ja leikkaamme polygoneja kuvan 10 mukaisesti:

21. Muotoile kahvaa

Lusikan kahva (3DS)

Kuva 11. Lusikan kaareva kahva.

Aktivoi vertex-valintatila Edit Polyssa ja muotoile lusikan kahvaa siirtämällä vertex-pisteitä kuvan 11 mukaisesti.

22. Polygoneja skaalaus-toiminnolla

Valitut polygonit MAXissa

Kuva 12. Lusikan pääty.

23. Kloonaa edgejä

Kaksi valittua polygonia

Kuva 13. Polygoneja edgejä kloonaamalla.

Luo kaksi uutta polygonia kloonaamalla edgejä kuvan 13 mukaisesti.

24. Edit Polyn Target Weld

Edgejen yhdistäminen

Kuva 14. Edget yhdistetään Edit Polyn Target Weld -toiminnolla.

25. Täytä reikä

Uuden polygonin luominen lusikkaan

Kuva 15. Reikä täytetään Edit Polyn Create-toiminnolla.

Täytä päädyssä oleva reikä aktivoimalla polygon-valintatila Edit Polyssa ja käyttämällä Create-toimintoa nelisivuisen polygonin luomiseen kuvan 15 mukaisesti.

26. Siirrä vertexit keskelle

Vertexien siirtely

Kuva 16. Vertexit siirretään lusikan keskilinjaan.

27. Edit Polyn extrude

Lusikan valitut polygonit

Kuva 17. Päädyn polygonit on valittu.

Lusikan kahvan kasvattaminen

Kuva 18. Lusikan kahvaa pidennetään.

Pidennetään lusikan kahvaa.

28. Poista turhat polygonit

Ylimääräisten polygonien poistaminen

Kuva 19. Ylimääräisiä polygoneja.

Extrude-toiminnosta johtuen lusikan varressa on neljä ylimääräistä polygonia. Valitse turhat polygonit kuvan 19 mukaisesti ja poista ne painamalla delete-näppäintä näppäimistöstä.

29. Lusikan 3D-malli on valmis

Valmis Edit Polylla luotu lusikka

Kuva 20. Valmiin lusikan 3D-mallin rakenne.

Nyt lusikan 3D-malli on valmis ja sen rakenteen tulisi vastata kuvassa 20 olevan lusikan rakennetta. Viimeistele lusikka siirtelemällä polygoneja, edgejä ja vertex-pisteitä. Katsele mallia kaikista kulmista, korjaa virheet ja muotoile lusikka mieleiseksesi.

Edellinen sivu 1 2 3