Kuva 1. Animoitu 3D-tornado
Käyn tässä tutoriaalissa läpi yksinkertaisen tornadon luomisen 3D Studio MAXissa. Tornado luodaan pakottamalla partikkelit seuraamaan polkua ja lisäämään niihin liike-epäterävyyttä. Tarvitset hieman kokemusta 3DS MAXista pystyäksesi seuraamaan tätä tutoriaalia.
Kuva 2. Helix on polku, jota partikkelit tulevat seuraamaan.
Luo ensin polku, jota partikkelit voivat seurata. Luo Helix-viiva Top-näkymässä (Create > Shapes > Helix). Anna Helix-viivalle seuraavat asetukset:
Käännä Helix-viivaa 180 astetta, jotta Helixin ensimmäinen vertex-piste olisi ylhäällä (kuva 2).
Kuva 3. Luo Snow partikkelisysteemi.
Seuraavaksi tarvitset hieman partikkeleita. Luo Snow partikkelisysteemi (Create > Particles > Snow) seuraavilla asetuksilla (kuva 3):
Partikkelien nopeudella ei ole vaikutusta lopullisessa systeemissä ja Snow-partikkelisysteemin asennolla on vain hyvin vähän vaikutusta.
Kuva 4. Luo Path Follow space warp ja kiinnitä siihen Snow partikkelisysteemi.
Path Follow space warpilla partikkelit pakotetaan seuraamaan polkua. Luo Path Follow space warp (Create > Space Warps > Forces > Path Follow) seuraavilla asetuksilla:
(Particle Motion -asetukset lisäävät hieman epäjärjestystä partikkelivirtaan.)
Kiinnitä Snow partikkelisysteemi Path Follow space warppiin (kuva 4).
Kuva 5. Partikkelit seuraavat polkua.
Testaa animaatiota. Partikkelien pitäisi nyt seurata Helix-viivaa suurin piirtein (kuva 5). Partikkelien kulkeminen polun läpi kestää 100 kuvaa (Travel time).
Kuva 6. Wave-modifier saa tornadon elämään.
Tällä hetkellä tornado on tylsä. Lisää Helix-viivaan Wave-modifier, jotta tornadosta tulisi kiinnostavampi. Käytä seuraavia asetuksia Wave-modifierissa (sinun täytyy todennäköisesti myös kääntää Wave-modifierin Gizmoa 90 astetta):
Tornadon pitäisi nyt näyttää samalta kuin kuvassa 6. Tällä hetkellä tornado tekee aaltoliikettä vain yhden akselin suuntaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että se näyttää hyvältä vain tietyistä kulmista katsottaessa. Jos aiot renderöidä animaation, suosittelen animoimaan kaksi Wave-modifieria 90 asteen erolla, jotta aaltoliike näkyy mistä tahansa katsomiskulmasta.
Kuva 7. Tornadomateriaalin perusasetukset.
Kuva 8. Gradient Ramp parametrit.
Luo tornadolle materiaali seuraavilla asetuksilla:
Kuva 9. Ensimmäinen renderöinti tornadosta.
Renderöi kuva testataksesi tornadon materiaalia. Renderöidyn kuvan tulisi vastata kuvaa 9. (omassa renderöinnissäni lisäsin tornadon alle plane-objektin, jossa käytin Matte/Shadow -materiaalia sekä varjoja heittävän Omni-valaisimen tornadon yläpuolelle.) Se ei vielä näytä juurikaan tornadolta. Seuraavaksi lisäät liike-epäterävyyttä tornadoon tehdäksesi renderöinnistä realistisemman.
Kuva 10. Lopullinen renderöinti tornadosta 3DS MAXissa.
Lisää liike-epäterävyyttä tornadoon. Klikkaa hiiren oikeaa nappia Snow partikkelisysteemin päällä ja valitse valikosta Object Properties.... Laita Motion Blur päälle.
Mene renderöintiasetuksiin ja lisää Object Motion Blur seuraavilla asetuksilla:
Renderöi tornado uudestaan. Nyt renderöinti kestää muutaman minuutin pidempään johtuen liike-epäterävyydestä. Renderöidyn kuvan tulisi vastata kuvaa 10.
Tällä hetkellä tornado käyttää Snow partikkelisysteemiä. 3DS MAXissa on monia muitakin partikkelisysteemeitä, joita voisit kokeilla tämän tutoriaalin kanssa.