Kuva 1. Clay render Mental Raylla 3DS MAXissa.
27.08.2007 Kategoria: 3D (Renderöinti)
Keskeneräiset mallinnukset (wip) renderöidään monesti clay render -tekniikalla. Clay render tarkoittaa renderöintiä, joka näyttää kuvalta savimallista. Tässä tutoriaalissa käydään läpi clay render -tekniikka käyttäen 3D Studio MAXia ja Mental Rayta. Jos clay render -konsepti ei ole tuttu, kehotan ensin lukemaan materiaaleista, taustasta ja valaisusta tutoriaalistani: Clay render 3DS MAXissa.
Kuva 2. Laita Final Gather päälle kohdasta: Enable Final Gather.
Kuva 3. Clay render 3D Studio MAXissa käyttäen Mental Rayn ja Final Gatherin perusasetuksia.
Mental Raylla clay render voidaan toteuttaa yksinkertaisesti laittamalla Final Gather päälle. Laita Final Gather päälle ja kokeile renderöidä kuvasi. Kuva 3 on renderöity käyttämällä Final Gatherin perusasetuksia. Kuvasta on helppo huomata muutamia asioita, joita voisi parantaa. Mallin ääriviivat, varjot ja varjostus näyttävät paikoin rakeisilta.
Kuva 4. Mental Rayn sampling-laatua parantamalla mallin reunoista saadaan pehmeämpiä.
Rakeiset ääriviivat voidaan korjata nostamalla Mental Rayn sampling-laatua. Sampling on reunanpehmennystekniikka (antialiasing). Renderer-välilehdeltä Sampling Quality -osiosta löytyy Mental Rayn sampling-asetukset. En käy sampling-asetuksia tai niiden takana olevaa matematiikkaa läpi, mutta sampling-laatua voit parantaa helposti nostamalla Samples per Pixel -osiossa olevia Minimum ja Maximum arvoja. Kokeile esimerkiksi arvoja 4 ja 64 kuten kuvassa 4.
Kuva 5. Renderöinnin laatua voidaan parantaa säätämällä Final Gatherin perusasetuksia.
Kuva 6. Mental Rayn laatuasetuksia nostamalla saadaan aikaan korkealaatuinen renderöinti.
Rakeiset varjot ja varjostukset voidaan korjata säätämällä Final Gatherin perusparametreja Indirect Illumination -välilehdellä. En käy läpi asetusten takana olevaa monimutkaista matematiikaa, mutta yksinkertaisesti sanottuna voit parantaa renderöinnin laatua nostamalla seuraavia arvoja:
Huomaa, että arvojen nostaminen vaikuttaa huomattavasti renderöintinopeuteen. Erilaisia arvoja kannattaa kokeilla riittävän laadun löytämiseksi. Renderöinnin realistisuutta voidaan lisätä säätämällä seuraavia arvoja:
Diffuse Bounces tarkoittaa valon kimpoamista ja Weight vaikuttaa siihen, kuinka paljon valoa on jäljellä kimpoamisen jälkeen. Kuva 6 on renderöity käyttämällä seuraavia Mental Rayn asetuksia:
Huomaa, että kun Initial FG Point Density nostetaan näin suureksi voi renderöinti kestää todella kauan. Intel Core 2 Duo E4300 renderöi kuvan 6 (400 x 300) noin kolmessa minuutissa.
Voit halutessasi luke myös muut tutoriaalini samasta aiheesta: