06.06.2008 Kategoria: 3D (Modeling)
Tämä tutoriaali on tarkoitettu niille, jotka haluavat oppia luomaan 3D-malleja monimutkaisista kappaleista. Tämä on tutoriaali niille, jotka haluavat harjoitella mallinnustekniikkaa ennen monimutkaisemman projektin, kuten ihmisen pään mallintamisen aloittamista. Tässä tutoriaalissa luodaan lusikan 3D-malli. Lusikka luodaan käyttämällä polygoni-mallinnustekniikkaa ja subdivision surface -mallinnustekniikkaa.
27.01.2008 Kategoria: 3D (Animaatio)
Käyn tässä tutoriaalissa läpi yksinkertaisen tornadon luomisen 3D Studio MAXissa. Tornado luodaan pakottamalla partikkelit seuraamaan polkua, animoimaan polku muokkaajilla ja lisäämään niihin liike-epäterävyyttä. Tutoriaali on melko yksinkertainen, mutta tarvitset silti hieman kokemusta 3DS MAXista pystyäksesi seuraamaan tätä tutoriaalia.
23.10.2007 Kategoria: 3D (Mallinnus)
Ihmisen pää on ehkä yksi vaikeimmista kohteista mallintaa uskottavasti. Ihmisen kasvojen rakenne ja muoto on kaikille niin tuttu asia, että pienikin virhe 3D-mallissa näkyy helposti. Tässä tutoriaalissa käydään läpi ihmisen pään 3D-mallinnus 3D Studio MAXissa polygon-mallinnustekniikkaa käyttäen. Pää mallinnetaan karkeasti polygoneja käyttäen ja se saa lopullisen muotonsa kun siihen lisätään Meshmooth modifier. Kun Meshsmooth modifier on lisätty, pinnasta tulee niin sanottu subdivision-pinta.
05.10.2007 Kategoria: 3D (Renderöinti)
Valokuvaupotus tai valokuvamontaasi tarkoittaa kuvaa jossa 3D-malli upotetaan valokuvaan. Vasemmalla oleva kuva on esimerkki tällaisesta kuvasta. Tavoitteena on saada valokuvan sisällä oleva 3D-malli näyttämään mahdollisimman luonnolliselta. Korkealaatuisissa valokuvamontaaseissa 3d-mallit mielletään osaksi valokuvaa.
27.08.2007 Kategoria: 3D (Renderöinti)
3D-grafiikassa mallin rakenteella on usein paljon merkitystä. Hyvin rakennettu malli renderöityy ja animoituu nätisti. Kun 3D-mallista luodaan clay renderöinti, halutaan usein näyttää myös mallin rakenne. Tässä tutoriaalissa käydään läpi clay renderöinti jossa pinnan lisäksi näytetään myös mallin rakenne (wire / edget).
27.08.2007 Kategoria: 3D (Renderöinti)
Keskeneräiset mallinnukset (wip) renderöidään monesti clay render -tekniikalla. Clay render tarkoittaa renderöintiä, joka näyttää kuvalta savimallista. Tässä tutoriaalissa käydään läpi clay render -tekniikka käyttäen 3D Studio MAXia ja Mental Rayta. Jos clay render -konsepti ei ole tuttu, kehotan ensin lukemaan materiaaleista, taustasta ja valaisusta tutoriaalistani: Clay render 3DS MAXissa.
09.08.2007 Kategoria: 3D (Valaistus)
Kolmipistevalaistus on hyvin yleinen valaistustekniikka jota käytetään elokuvauksessa ja valokuvauksessa. Kolmipistevalaistus on todella joustava tekniikka ja sillä voidaan valaista kohde miellyttävällä tavalla. Kolmipistevalaistus koostuu kolmesta erillisestä valosta, joita käytetään valaistuksen, varjostuksen ja varjojen kontrollointiin: 1. Päävalo 2. Tasausvalo 3. Takavalo .
21.06.2007 Kategoria: 3D (Valaistus)
Liian usein 3D-mallit renderöidään ilman kunnollista valaistusta. Valaistus vaikuttaa todella paljon siihen, miltä lopullinen kuva tulee näyttämään. Tässä hajoituksessa käydään läpi yksinkertaisen global illumination valaistuksen käyttäminen 3D Studio MAXissa. Global illumination tarkoittaa valaistusmallia, joka ottaa huomioon valon kimpoamisen pinnoista. Tämän seurauksena kappaleet saavat epäsuoraa valoa ja renderöinnistä tulee realistisempi.
21.06.2007 Kategoria: 3D (Renderöinti)
Keskeneräiset mallinnukset (wip) renderöidään usein clay render tekniikalla. Clay render tarkoittaa renderöintiä, joka näyttää kuvalta savimallista. Tässä tutoriaalissa käydään läpi helppo clay render tekniikka 3DS MAXissa. Tämä tutoriaali on suunniteltu 3D Studio MAX 9:lle. Jotkin asiat saattavat toimia hieman eri tavalla aikaisemmissa versioissa.
21.06.2007 Kategoria: 3D (Mallinnus)
Tämä 3D-tutoriaali käsittelee 3D-ketjun mallinnuksen ja kromimateriaalin luomisen 3D Studio MAXissa. Tämän tutoriaalin tarkoituksena ei ole mallintaa ketjua mahdollisimman tehokkaasti, vaan opettaa perusprimitiivien ja muokkaajien käyttöä.